PAS Caw Shah Alam 2

Bandar Puncak Alam, Kuala Selangor, Selangor

Konvoi Ziarah Ulama' : Hari Ketiga

Kenangan bersama pihak pengurusan Maahad Darul Quran, Rusila
Album penuh hari ketiga di sini.

Hari ketiga, hari terakhir program ziarah kami kali ni.Sesudah solat subuh berjemaah, majoriti sahabat tak sabar2 lagi nak merasa kehebatan nasi dagang terengganu. Jam 7 pagi, rombongan kami mula menjejaki nasi dagang di warung-warung pekan batu 6. Tapi hajat kami tak sampai, warung nasi dagang tutup pulok hari tuh, nasi lemak ler habuannya.

Check-out dari Hotel Ayahanda Ustaz Khairul jam 8.30 pagi, kami singgah di pekan Batu 6 nak cari baju batik. Almaklum la sebelum ni bila attend jer function rasmi, asyik-asyik pakai baju batik yg sama gak. Pukul 10 pagi, tuan penyelaras program bawa kami ke Losong...hmmm...agak-agaknya dia nak suruh kami cari ape kat sini. Sempat singgah sebentar di Pulau Wan Man, tempat terdirinya monumen Masjid yang menjadi lambang pembaziran penguasa sekarang.

Dalam perjalanan kami ke Rusila, kami sempat menyusuri Pantai Batu Burok, lokasi peristiwa berdarah tanda kezaliman pemerintah. Tak jauh dari situ, tersergam indah Masjid Terapung tempat kami singgah melepas penat dan lelah.

Jam 11.30 pagi, tiba di Masjid Rusila dengan disambut oleh keriuhan pelajar2 Darul Quran yang berkumpul di sekitar Masjid. Rupa-rupanya kempen pilihanraya memilih pemimpim pelajar sedang berjalan. Alhamdulillah, awal2 lagi anak2 ini dah didedahkan dengan siasah Islam, InsyaAllah mereka ini akan menjadi pelapis kepada gerakan Islam satu hari kelak.

Kami dapat berita Tuan Guru Presiden ke luar negara, tapi Alhamdulillah kami disambut mesra oleh pengurusan Sekolah Darul Quran dengan diketuai oleh Mudirnya. Ustaz Hamzah Ngah pun ada bersama pada waktu tu. Dialog yang berlalu lebih setengah jam tu dilanjutkan hingga ke Restoran Lempeng, terletak di seberang jalan Masjid Rusila.

Masa berlalu pantas, jam 12.45 tghari kami mengucap selamat tinggal pada pimpinan Darul Quran. Ustaz Hamzah pesan datang pulok pertengahan tahun depan, kite candat sotong ngan Tuan Presiden.

Perjalanan pulang agak selesa, tak banyak kenderaan di jalan raya. Kami selamat tiba di Puncak Alam jam 9.30 mlm. Ke temu lagi di ziarah yang akan datang....Takbirrr.

Abu Amsyar.

AddThis Social Bookmark Button

1 Komen di sini

• Anonymous
    November 27, 2008 at 7:32 PM

syabas kepada penulis dan ahli rombongan sekalian.
    next time klu nak buat rombongan kena inform awal2 spy dari 2 buah kereta mungkin ke 4 buah keta atau 1 bas. Baru ada thrill.